måndag 2 april 2007

Promenad till Babel


"Mikael. Joakim. Johnne. Johnny! Johnne? Johnny! Johnne? Johnny! Johnne? Johnny! Johnne? JOHN YYY! Jaha, Johnny."

Vaknade på fel sida, och bestämde mig för att möta dagen. Gick ut, och fick synn på Bolander och Frank. Hängde på dem till Micky D för att köpa liten milkshake och till ICA Maxi för att köpa färskt bröd. Vi pratade om vår lördagskvällen på vägen. Bolander nämde då också att han efter en hård lördagsnatt idag hade tagit på sig sina löst sittande kalsonger. Jag sa till honom: "Det ska jag skriva i min blogg." Han sa då att det bara var på skoj, och då sa jag att jag skulle nämna att han sa det också.

Det blev sedan brunch hemma hos Jochen. Tog en lång härlig vårpromenad och pratade. Vi funderar på att bo i kollektiv. Ringde våra vänner för att se ifall det fanns intresse, och det verkar de allra flesta vara. Kan bli riktigt bra. Sedan såg vi på fotboll.

Därefter gick jag vidare mot bio Odeon och såg "Babel". 110 pers ungefär i biosalongen fick ta del av en oerhört stark film. Alejandro González Iñárritu har lyckats skapa ett dram utifrån tre gripande historier - allt skickligt regisserat. Tar upp olika människoöden. På affischen går det att läsa "LYSSNA", vilket är vid en närmare eftertanke ett återkommande tema i filmen att fundera över. Vilka lyssnar vi på, och varför? En varmt rekommenderad film, som bör ses i ett svep i rätt miljö.

Eller som Moviezine skriver: "Det går med bästa vilja i världen inte att påstå att hans tredje film ”Babel” är en lättittad film. Tvärtom behövs det gott om koncentration och vakenhet för att riktigt dyka in i de två och en halv timma som Iñárritu serverar oss. Men den som försöker blir rikligt belönad."

En oerhört bra skådespelarensemble är det dessutom där Cate Blanchett, Brad Pitt, Gael Garcia Bernal står för de mest kända namnen. Måste dessutom anmärka på att Rinko Kikuchi (den ständigt kärleksletande japanska flickan) spelar ruskigt i sin viktiga och krävande roll. Hon är underbar, verkligen underbar. Jag kände för dig till 100%.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill verkligen bo i kollektiv. I alla fall med er, era galningar :D

Robert Karlsson sa...

Budet står kvar, 2 milj., det är ingenting. Stället har tio hatthyllar! Och tio rum...men vi har inte varit där inne.