lördag 21 april 2007

Fyra inköpta DVD-filmer


"Hey you, out there in the cold. Getting lonely, getting old. Can you feel me? Hey you, standing in the aisles. With itchy feet and fading smiles. Can you feel me? Hey you, dont help them to bury the light. Dont give in without a fight."
.
Jag har köpt fyra DVD-filmer på kort tid. Jag köpte Boy's Dont Cry för 1:- (har fortfarande inte sett), och en underbar road-movie med Elijah Wood - Allt är upplyst (Everything is Illuminated) för 49:- på cdon.com. Allt är upplyst är oerhört rolig, men tar en vändning och blir allvarlig och gripande på slutet. Som otroligt nog inte gick upp på bio. Dock har Göteborgs Filmfestival, och Skövdes filmfestival visat den. Heder till er.

Jag var även på videobutiken All-Video igår och köpte fina fina Brokeback Mountain och förra årets bästa film enligt mitt tycke nämligen tragikomiska The Squid and the Whale - båda 69:- / st. Jag vill både gråta och skratta på samma gång när jag tänker på den. Det kändes som jag såg världen på ett annat sätt när jag kom ut från biosalongen efter jag sett den på Biopalatset i Sthlm. Det är makalöst bra skådespel dessutom. Och Brokeback Mountain är så vacker. Det har gjorts så många parodier på denna - klyschigt och onödigt med tanke vilken fantastisk film det är. Gustava Santoallas musik är bland det mest passande valet av slutlåt jag hört i en film, det rös i hela kroppen på mig. Samtliga dessa filmer, tillsammans med nyligen nämnda Me and You and Everyone We Know ger mig stora fina filmminnen från 2006.

5 kommentarer:

Joakim Aspelin sa...

På nostalgispåret, helt otroligt:

http://www.youtube.com/watch?v=ZZ6BY_Jjpsk&mode=related&search=

// Simon

Robert Karlsson sa...

Det är väldigt fint intro. Jag diggar hunden. Tack för den Jonas, Tomas eller den där Simon.

M sa...

Vilka filmfynd! Allt är upplyst visades faktiskt här i Sthlm också - en helt underbar film. Har du läst boken? Sjukt rolig.

Robert Karlsson sa...

Tack, jag är väldigt nöjd med de inköpen. Vad kul att Allt är upplyst visades i Sthlm också. Jag har boken, men har inte börjat på den ännu. Är sugen, får ta och göra det snart.

Örjan sa...

Läs boken!