söndag 22 april 2007

Högt hårfäste, tunt hår.


"Once a failure, always a retard. Go through the books just dream. I went to school with an offer for my teacher, he thought, please don´t look down on me. But I will, oh oh oh oh. Well I don´t care about your modern decoration, in your home so why should you care about mine. I´ve had enough of this comfort conversation, in my mind you´re all retards anyhow. Cause if you think love will come towards you like a warm summerbreeze you got your head among the clouds and you will never be free. You´ll spend many nights alone. I know. If you don´t feel the way I do it don´t matter, cause, I´ll never know how you feel. But if you do then sure I´d be flattered. In my mind it´s all different anyhow. I think love will come towards me like a warm summerbreeze. I got my head among the clouds and I will never be free. I´ll spend many nights alone. I know. I know cause I have and I will."

I fredags kväll och igår kände jag mig lite ensam. Det är väldigt sällan som jag gör det här i Skövde, men det var ganska skönt ett tag som omväxling. Men jag saknade mina vänner. Jochen, Hz, Mazuli och Hoddis har/är nämligen inte i Skövde över helgen. Jag berättade tidigare om min fredagsstädning, igår så plockade jag i ordning alla mina papper, mina pet-flaskor och allt som bara ligger nånstans. Tiden gick långsamt. Jag tömde rummet på mattor och skor, för att kunna dammsuga. Damsög mattorna och sen slängde jag in allt igen. Men lyssnade till bra musik - Johnossi går varm på min iTunes just nu. Det som står kvar på det eventuella städschemat är att göra i ordning med alla mina DVD-filmer och med allt som ligger på skrivbordshyllan ovanför datorn.

Jag handlade för 501:- på ICA Maxi. Fixade i ordning rostbiff, potatissallad och en underbart god vanlig sallad med sallad, tomat, gurka, fetaost, olivolja och en massa rödlök. Jag hade träffat Bolander på vägen till ICA, och han kom efter maten över. Vi kollade igenom budgeten för Kårkatt 07/08.

Kvällen avslutades på bästa manér med håll-i-gång. Jag var på fest hos Kippan en stockholmskille som känner Carro och Sandy - som ju självklart också var där. Det tog inte lång tid förrän stockholmskillen ansåg att jag borde ha jeans med en massa hål i - för det ska man ha på Krikelin menade han. Jag var rätt nöjd med mina nyinköpta mörka Wrangler-jeans, och min svarta skjorta med ljusgrå ränder på där till. Men Sandy som var på riktigt party-humör tände till och beslöt sig för att ta på sig stockholmskillen byxor. Hon tog på sig hans mörka hatt-keps, och hans rosa skärp - och alla tyckte det såg skitcoolt ut. Utöver oss fyra, var även en annan kille från Lockpick där (som jag aldrig kommer ihåg vad han heter), och SkHums ordförande Johanna. Sen kom också nån glad göteborgsk tjej och hennes pojkvän. Efter fyra cider, ett telefonsamtal till Jonas så var vi på gång.

Krikelin stod med öppna dörrar för oss. I hörnet satt småfeta 40-plus-gubbarna i skjorta och hood. Fram till mig kom en helt okänd mörkhyad man med piercing mellan näsborrarna, precis som killen i Prodigy, och la sin arm om mig. Här fanns lill-Dregen (Midnight Cowboys sångare), en massa lättklädda fjortisar (som säger ifall man frågar dem att de nyligen fyllt 18, men jag frågade dem inte) och en himla massa töntiga killar som verkar vara uppväxta på landet. Och mitt i vimlet så ser vi honom - MATTIAS!

Mattias är vanligtvis DJ på Krikelin. Han gick i vår klass ett tag, under den tiden lyckades han övertala vår fotogrupp om att göra ett fotoprojekt på Krikelin - en grupp jag också var med i. Jag var väl inte överväldigad över att majoriteten gick med på det, men fick infinna mig i fakta. Han ville i videokursen även göra en film om Krikelin, han slutade snart i klassen för att det var så tråkigt på de teoretiska kurserna.

Där stod han, i vimlet. Hoppade och studsade. Jag och Sandy gick fram och hälsade, han kramade om mig, men kände inte igen Sandy. Han fortsatte med att dansa, sjunga, dricka, taffsa och ramla omkull efter gruppkram med sitt gäng. Mattias - en av alla karaktärer i Skövde. Jag sökte på Krikelin, och fick upp bilden på barnet som jag har med i detta inlägg. Högt hårfäste och tunt hår. Kan det vara Mattias?

Då och då, gick vi in på stället mittemot - Kosmopol som drivs av samma folk och som man fick gå in gratis på vid betalning på Krikelin. Där stod några tjejer och dansade vid porrstången på scenen, några småflickor dansade, och en MASSA killar visade upp hur man inte ska dansa. Killen med svart skjorta, vit slips och hängiga ljusa jeans gick hela tiden runt med sin kompis som såg ut som sångaren från Melody Club. Ibland började de skaka på huvudet och drömma sig bort till nån hårdrockskväll de aldrig varit på, säkert inspirerade av nån Metallica-konsert från 90-talet som de sett på en knastrig videokasset, snott från farsans videohylla (de märkte säkert inte av porrfilmerna längts bak heller).

Det var läge att gå hem, följde Carro en timme innan de skulle stänga. Carro ville hem, de andra stannade kvar. Jag gick till Kåren. Där var det i princip likvaka. Det var ruskigt lite folk, och det kändes som en pub, med två stora dansgolv med en alldeles för stor yta. Men jag smuttade på en god och billig drink med licor 43 och Butterscotch med mjölk och grenadine som Östman fixat. Hittade en ny polska att prata med, tvingade henne att dansa sista dansen till Grizzly Man-låten (G:son spelade "Release Me" innan, men han aldrig gå upp på dansgolvet till den). För att fly från henne (trots att hon var jättetrevlig och söt), för att prata med DJ-G:son.
Idag ska jag se en massa film. Tjingeling.

3 kommentarer:

jen sa...

Lill-dregen är inte sångaren, lill-dregen är gitarristen!

//Hon-som-faktiskt-vet-något-om-detta

;)

mazuli sa...

Vilken rolig kväll du verkar ha haft! Jag är faktiskt sugen på att testa på Krikelin. Det verkar vara ett höjdarställe....



....not

Robert Karlsson sa...

Aha, Jenny du har koll. Jag rättar.

Mazuli - Krikelin är svårt att uppskatta, och svårt att motstå.