söndag 8 april 2007

Tjugoett år gammal


"When I was twenty-one. It was a very good year. It was a very good year for city girls. Who lived up the stair. With all that perfumed hair. And it came undone. When I was twenty-one"

Tack för alla önskningar, gratulationer och alla sms. Det värmer något oerhört. Emma var först ut med ett gulligt sms, sedan Jochen med tre stycken önskningar: först för 21-årsdagen, sedan för påsk, och sedan för Irmelins namnsdag. Mazuli skickade en jättefint sms! Fröken Cederbom skickade gratualtioner, och G:son en dag för sent (om man väntar på nåt gott väntar man aldrig för länge). Mest oväntat var Pusstjejens sms, :-). Sedan har ju en massa andra folk sagt grattis i förskott.

För: jag är nu nämligen 21 år gammal. Jag är starkare, smartare, manligare, mer erfaren, mer förnuftig, mer inriktad på arbetsvärlden, mer medveten om vårt lands politiska situation och brister, samt en allmänt begåvad man som sträckläser DN:s ledarsida och debattsida varje morgon, äter husmanskost på väl valda tider, dricker kaffe minst tre ggr om dagen. Jag har växt ifrån alla knäppa påhitt, all glädje för småsaker, alla impulsiva idéer. Jag kommer inte att skratta på lektionerna i de mest olägliga situationer och jag kommer inte att röra en min när jag ser vaktmästaren med polisongerna gå förbi, när hårdrockaren rör med pekfingret mot huvudet, när utbytesstudenten med brun bak är på kåren eller när Hz ramlar av "den elaka stolen" på Kårkattsredaktionen. Jag är vuxen, jag är 21 år gammal!

Allt detta har förändrats i mitt liv över en dag...not.

Faktum är att jag inte har förändrats särskilt mycket, i alla fall inte vad jag vet om själv. Däremot har jag förändrats mycket de senaste ett och ett halvt åren sen jag flyttade till Skövde, och det känns bara som det är positivt.

Fick tårta och polsk påsk-ostkaka, supergott! Fick en extern hårddisk, som jag önskade mig. Ett jättefint kort som mamma photoshopat och skrivit ut med gratulationer från mina favoriter - Amelie och Natalie Portman. En tårtform (så jag kan göra tårtor i Skövde, mamma hade hört att jag inte hade någon tårtform. Har ju visserligen köpt en nu, men det är bra med två!). Ett överkast till sängen. Fick ett par mjukisbyxor, som jag önskade mig. Pengar till kläder och nytt klockarmband, och pengar till Paris-resa. Jättefina presenter.

Idag ska jag gå på bio och se "La vie en rose", filmen om Edith Piafs liv. Imorgon åker jag troligtvis tillbaka till Skövde, även om mina föräldrar gärna vill ha mig kvar här i Norrköping i ett par dagar till. Det känns som det är något möte imorgon, är det så?

2 kommentarer:

mazuli sa...

Nej du får aldrig bli vuxen. Det är bara tråkigt. Vem ska jag leka med annars?

Anonym sa...

Skickade faktiskt ett grattis 20 minuter försent bara! ;)