torsdag 29 mars 2007

Little Miss Sunshine


"Grandpa, am I pretty? You are the most beautiful girl in the world. You're just saying that. No! I'm madly in love with you and it's not because of your brains or your personality. "

Såg Little Miss Sunshine på Bio Odeon idag. Riktigt rolig, och härlig independentfilm. Handlar om den löjliga familjen som följer med dottern till Kalifornien för att hon ska delta i skönhetstävling för små bar, "Little Miss Sunshine". Med på resan har vi farfar som knarkar, tipsar barnbarnet om hur han ska bete sig med kvinnor och läser porr. Homosexuelle morbrorn som känner sig så deprimerad över att hans lärarkollega blev ihop med den student han var kär i. Mamman som är så stressad men som försöker hålla ihop familjen. Misslyckade pappan som försöker undervisa enligt fem steg för att bli en vinnare, han menar att det räcker med att man tror att man vinner så gör man det. Och sonen i familjen som vägrar att tala tills han blir pilot, istället skriver han lappar. Manuset är klockrent, mycket finurligt skapat. Och det finns många scener i filmen som är oförglömliga och filmens dialog känns originell, intressant och kul. Den absolut roligaste sekvensen i filmen är ungefär i mitten, med en poliskomisarie, jag skrattade så jag fick ont i magen. Betyg: 4/5.



3 kommentarer:

mazuli sa...

Härlig film! Man blir glad av den :D
Årets näst bästa film anser jag. Men den slår inte science of sleep. Aldrig.

Robert Karlsson sa...

Haha. Det har du faktiskt rätt i, jag håller med om att Science of sleep kan vara det bästa jag sett i år.

Anonym sa...

Den såg jag för typ en vecka sen. loved it! :D speciellt slutet där hon dansar med "stegen farfar lärde" henne ^_^