måndag 19 mars 2007

Markuz 1:23


"Varför skulle jag inte orka, man får bita i ibland"

"Inledning och min idé

Vår individuella projekt ska gå ut på at vi tar oss ut i det tuffa samhället och intervjuar någon som jobbar med någon slags medieform. Efter några dagar med funderingar hade vi ett möte där vi skulle presentera några förslag om vad vi skulle kunna tänkas göra. När jag kom till mötet hade jag inget förslag alls, dessutom så hade jag dåliga kontakter inom just media men efter en viss tid då vi skulle delas in i mindre grupper så fick jag förslag av några kompisar att jag kunde ta ett företag som heter Lockpick Entertainment och dem befann sig just i Skövde så detta underlättade det ännu mer. Dem jobbar på ett spel som heter Dreamlords och just som jag skriver detta har spelet släppts. Jag bestämmer mig för att ta kontakt för att undersöka om det finns någon möjlighet för att komma och ta lite bilder och ställa några frågor om just Dreamlords.

Jag valde detta företag eftersom jag själv är mycket intresserad av spel och dessutom tycker jag om att ge kritik och recensera spel, vilket jag gjort lite grann. Den största anledningen är att jag har kunskap om spelbranschen och jag förstår även deras målsättning och varför dem just gör som dem gör. Dreamlords är ett mmo (Massive multi pleyer online) spel där över 10 000 personer kan delta samtidigt och detta måste man ha å åtanke när man gör sig in i ett sådant projekt som dem gör. Lockpick är inte stort som företag, dem är bara några få personer som håller på med sånt här stort projekt medan dem större företagen har över 200 personer som arbetar på samma projekt. Från början vad det tänkt att jag skulle intervjua en person vid namn Jon Selin som är en designer för projektet men då han inte var i Skövde för tillfället så fick jag ta kontakt med själva producenten som heter Dan Thornström.

Processen

Jag började genast att skriva tänkbara frågor till företaget och jag försökte att välja så att dem är intressanta istället för att bara jag ska förstå svaren. Jag vill med andra ord få folk att försöka sätta sig in i spelmarknaden utan att vara särskilt intresserade av spel.

Jag ringde upp Dan Thornström och jag presenterade mig själv och vad jag tänkte göra. Jag bad om att få komma över till dem och ta lite bilder och ställa några frågor men han sa att vi kunde ta det över telefonen istället och då kunde han skicka bilderna via e mail efteråt. Jag ringde på en måndag (v 9 den 28 februari) och då kunde han inte förens veckan därpå, alltså vecka 10 som var en fredag (den 7:e mars) och då skulle vi ha en telefonintervju. Under tiden skissade jag på en väldigt enkel sida som jag ska lägga till på min nuvarande hemsida och den ska representera hela min intervju och med bilder givetvis. Den 7:e mars kom och jag fick min intervju och allting gick smärtfritt. Jag fick dock vänta med bilder tills v 11 (den 14:e mars) och dem tog just bilder som jag ville ha dem. Sedan kunde jag börja mitt arbete med hemsidan och sammanställa allt.

Problem på vägen

Jag fick lära mig en hel del av detta projekt, jag har lite svårt att ta kontakt med folk men denna uppgift befriade mig från den blyga sjukdomen att vara blyg och gav mig chansen att prata med folk som jag aldrig träffat för eller varken som jag känner. Det som kändes lite svårt var just att ställa frågorna, man har svårt att veta vilka frågor som känns, intressanta, korkade, dumma eller just väldigt bra. Det var även svårt att förstå vad som får och inte får hända under en intervju och att man inte skulle upprepa sig för ofta. Jag var rädd att han skulle säga saker som typ: jo, som jag just sa. Då kan man känna sig lite olämplig men detta hände dock inte och detta projekt ger erfarenhet att vara en journalist och att träffa nytt folk hela tiden. Denna projekt ställer lite tankegångar och jag frågade mig om jag inte ville bli någon slags journalist?

Vissa saker har dock varit svåra, att sitta länge framför datorn och att pilla med sidan har känts ganska jobbiga då min syn står i vägen och jag får anstränga mig väldigt mycket under vissa tillfällen men jag hoppas att resultatet ändå är i bra skick. Jag har även haft en del problem med att publicera på hemsidan, trots att jag har gjort det förr så ville den inte riktigt i början. Sedan kan jag nämna att det är synd att vi har även Varnhem samtidigt som det här projektet, att slåss på två fronter samtidigt har aldrig varit min starka sida riktigt. Jag är dock övertygad om vi hade fått bara denna projekt så skulle man ha gjort det mycket bättre än det redan är.

Avslutning

Jag vill avluta med att säga: denna projekt har varit väldigt rolig att utföra, trots att Varnhemsprojektet stod en del i vägen men det har varit skoj hur som helst. Synd bara att vi inte har denna projekt endast annars skulle nog resultatet ha varit bättre precis som jag nämnde tidigare men jag tror på slutresultatet. Hoppas att vi kan ha mer av sådant för att jag tror att det är nödvändigt för vår utbildning. Som jag skrev tidigare så har denna projekt satt igång en debatt inom mig om vad jag skulle kunna tänka mig att göra i framtiden och detta skulle nog bli en av dem sakerna men det får vi se. Hela projektet har varit mycket spännande och utmanande, precis som det ska vara."


1 kommentar:

mazuli sa...

Oj!
Jag trodde det var Pontus på bilden...blev lite rädd faktiskt.