söndag 4 mars 2007

Greken, smörgåsen och den inbakade fläskfilén

"Tina smördegen och sätt ugnen på 225°. Bryn filén runt om i margarin, krydda och låt den svalna. Skiva filén. Fräs svampen i en klick margarin. Tillsätt crème fraiche och låt koka ihop, krydda. Kavla ut smördegen. Lägg filén på smördegen och fördela fyllningen över och under filén. Vik ihop till ett paket. Lägg på plåt med bakpapper och pensla med ägg. Grädda ca 30 minuter."

Det kan vara väldigt härligt att tillbringa en helg i hemstaden. Det blir som en rehabilitering från alla fester, och en skön semester från vardagsstressen. Jag har varit lite småkrasslig, hostat och snorat. Jag har sett på Melodifestivalen (Andra chansen-tävling igår, många dåliga bidrag och odramatiskt, men som alltid lite charmigt och Luuk är så bra). Jag har sett på filmer. Jag har kunna sova JÄTTELÄNGE om morgonen. Jag har träffat på kompisar och ätit utsökt god mat.

Idag bestämde jag träff med Dimme (greken) och Mackan (smörgåsen). Vi gjorde stan, fika på Waynes Coffee och snackade en hel del. Det var anmärkningsvärt trevligt på fiket. Tog en blåbärs-cheese cake och en islatte. På fiket var det rätt så mycket folk, i blandad ålder. På höger sida om min sittplats vid ett bord, satt två unga tjejer, och på vänster sida om min sittplats vid ett bord satt en yngre tonåring med (troligen) sin mamma. Det var roligt att lägga märke till mina bordsgrannarnas olikheter. De unga tjejerna pratade i mun på varandra mest hela tiden. Tonåringen och mamman satt och tittade ner på sitt fika. De åt. Paus. Åt. Paus. Åt. Paus. Och sa inte ETT enda ord till varandra, åtminstone inte som jag kunde uppfatta, på hela sin fikastund. Men det är väl som de säger i Galenskaparnas "Grisen i säcken", vi svenskar pratar bara när vi har något vettigt att säga.

Träffade även på Sonny på vägen hem, och vi gick och pratade. Men sen tittade jag på klockan för att se att det var dags för middag. När jag kommit hem stod det inbakad fläskfilé med champinjonssås, ärter och potatis på bordet. Vilket jag kunde sammanfatta efter jag ätit upp min portion var utsökt gott. Min pappa kan verkligen laga god mat när han vill.

Och nu så är det snart dags att packa min väska, för att imorgon bitti åka tillbaka till Skövde igen. Blev lite olycksam tid för tågavresan. 8.31 är lite väl tidigt för morgontrötta jag, men det får väl funka. Betalar inte ca 150:- extra för att åka 10.15-tåget, eller för den delen sitta i en och en halv timme extra i tåg, för att i sin tur komma skapligt sent till Complex-mötet. Jag känner hur vardagen knackar på min rygg, men det ska bli kul att ta tag i den igen. Jag har en fullspäckad vecka framför mig. YEEEEHAAAAA!!! Men först lite hemlagad Tiramisu och packning.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fika? Sen när blev vi såna som fikar på stan? Nästan gång jag hänger med käkar vi kebab. Hur var det med smårgåsen då? Greken och jag går kanske på bio imorgon igen. 2 för 1 varje tisdag med 3, rätt bra! Förresten var Regina lika bra, om inte bättre, igår!

Robert Karlsson sa...

Vi har väl alltid fikat, men inte så ofta på stan. Det var väl en socialt och trevlig grej tyckte jag. Smörgåsen mådde fin-fint, pluggar och står i. Regina är världsbäst. Vad ska du se för film med greken?

Anonym sa...

Förmodligen Apocalypto. Jag vill gärna se The Departed men den har Dimme sätt. Annars kan det även bli Blood Diamond. Och jag hade förresten rätt, Pans Labyrint går på SF!