fredag 16 februari 2007

Varför Scarlett?

"You thought you knew it, all but let me tell you. You're not the only one by far, let's knock down all the walls, you better believe it 'cause now you know it's true "

Var lite lagom seg när jag vaknade imorse. Satte på TV:n och zappa fram MTV. Då fick jag se Scarlett Johansson och Justin Timberlake. Jag har alltid tyckt Justin varit rätt cool, och har en rätt shysst stil även om jag kanske inte alltid gillat hans låtar (även om Sexyback (yeah!) och My love är rätt bra). Men nu var det nåt skumt. För det första nån smörig ballad jag verkligen inte fastnade för, men låten fick ju inte direkt fokus - utan snarare videon. Snart började Scarlett och Justin kyssas, bråka, kyssas, skojja med varandra, kyssas i sängen. Vad är det här! Min bild av Scarlett Johansson är att hon kretsar kring äldre män som Billy Bob Thornton (The Man Who Wasn't There) och Bill Murray (Lost in Translation) - och nu helt plötsligt på kysshumör med Justin. Gillade inte riktigt videon, den avbröt låten för att visa något - för att låten senare skulle börja igen. Kanske kräver fler lyssningar och titt? (Se videon).

Jag är ju sådär. Första anblicken behöver inte betyda vad jag egentligen tycker. Såg Block Partys video till "The Prayer" för inte så länge sen och var väldigt förväntansfull (Silent Alarm är ett av de allra bästa albumen som släppts), men diggade inte riktigt varken video eller låt. Likadant med Salem Al Fakirs "Good Song / It's True. Men det har jag fått äta upp. The Prayer älskar jag (nästan i "Helicopter"- eller "Banquet"-klass) och Salem Al Fakir är riktigt skön (även om videon fortfarande känns meningslös, utöver slutet med "True", då är den rolig).

Annars har jag börjat lyssna på Jamie T , Norah Jones nya och en massa på Block Partys nya album. Jag kom över lite låtar jag haft ett tag på datorn, och helt plötsligt älskar jag Architecture in Helsinkis "Souvenirs". Helt impulsivt och improviserat från ingenstans började hoppdansa helt för mig och i helt nyktert tillstånd. Ruskigt bra! Nu under min hemtenta som handlar om e-handel med musik, och musikindustrin från CD:ns insprång till MySpace, så har jag läst och kollat på en massa sajter. Men efter jag kollat på musikbyråns avsnitt om MySpace (där de tipsade om en del musik från MySpace) så fastnade jag för "Maps". Lugnt med influenser, långa avsnitt av instrumentalt. Jag har lyssnat på deras "Don't fear" och gillar den jättemycket. Måste börja leta efter artister på MySpace fler gånger, vilken guldgruva. Hallå, vart har jag hållt hus egentligen. Tjena blixten!

2 kommentarer:

mazuli sa...

Okej det där med att Scarlett bara gillar äldre män stämmer förmodligen inte. Hon var med i Lost in translation o hånglade upp Bill.Thats it.
Jag tror hon såg sin chans. Tackar man nej till att få kyssa världens coolaste sångare/dansare? Nej. Och varför valde Justin denna Scarlett? För att han kan. Och för att hon är vackrast i världen. :D
Jag håller med dig om att videon suger.Men låten är faktiskt grymt bra!

Kram kram

Robert Karlsson sa...

Jag är inne i filmerna för mycket, och ser karaktärerna som en del av skådespelaren. Det är nog därför jag blir så pass förvånad som jag blir. Scarlett vill väl kyssas lite, då gör hon det med en cool sångare. Justin vill visa sin status. Det ryktas att de är ett par nu också har jag hört. Det kommer ju inte hålla länge. Men så är det väl i drömvärlden, där byter man partners. Jag har faktiskt redan börjat gilla låten bättre efter att jag hört den tre ggr till sen jag skrev inlägget. Och videon var bättre i fullformat med över 9 min - även om den fortfarande inte var bra.