söndag 18 februari 2007

Hos of Disney

"I gotta stay fly I I I I I I I I until I die I I I I I I I, I gotta stay fly I I I I I I I I until I die I I I I I I II, gotta stay fly I I I I I I I I until I die I I I I I I II, gotta stay fly I I I I I I I I until I die I I I I I I I"

Vaknade och satte på tv:n. Det var Disneydags, ohh va roligt tänkte jag. Disnyedags var en fredags(/lördags)underhållninng utöver det vanliga i yngre dagar. Jag har så mycket minnen till Duck Tales, Räddningspatrullen och Nalle Puuh. Men vad har hänt sen dess, vad skulle detta föreställa? Musse hade som en egen gala som hette Hos of Disney (funderade på om det var felstavat med flit eller om det var en holländsk produktion). Här var han i alla fall, med sina Disneyvänner, men det var ju bara det att allt var så himla tråkigt. Tråkiga skämt om Kalle som nu sa att han gick under namnet Anka, och fick skriva autografer för att han var så cool (han hade mössa, solglasögon och hiphop-tröja). Det disneyklipp som visades sen, som först kändes som ett klassiskt, med Kalle Anka och den stora björnen och den tjocka militärsnubben - var inte alls som jag kommer ihåg. Ta avsnittet där Björnen har smygit in i Kalle Ankas bostad för att han ska hämta något, för att sedan Kalle kommer hem, och Björnen försöker gömma sig bland annat i duschen, jätteroligt. Men nu var det rätt trist. Kalle hade lagat fisk, som Björnen snodde, och det slutade med att den tjocke åt upp fixen. Och sedan när vi fick komma tillbaka till galan, så var den tjocke därigen och fick mat, och sa något som påminde om "jaha, då fick jag mer mat, men det vill jag ha, för jag är ju tjock". Vad är detta!

Sedan kan det vara jobbigt när karaktärerna har bytt röster. Hade ett Nalle Puuh-medley med filmer på svenska, för kanske ett år sen. Första filmen var en klassiker, med de rätta rösterna från serien som gick på Disneydags. Allt var perfekt. Men sedan var det Tigers Film och Heffaklumpen med helt fel röster. Det funkar ju inte. Det är nästan lika hemskt som när de bytte röst på Björne (som jag fortfarande har svårt att komma över). Nä, barnprogrammen har blivit så mycket sämre på sistone. Ack, ack.

Och förresten. Justin Timberlakes låt växer för varje dag, den har blivit rätt ok. Går jag för grupptrycket och alla hat-mail jag har fått för mitt dissande nu? Nä, jag har helt enkelt ändrat mig. Det får man göra.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vaddå har björne bytt namn?? När hände detta..? Tycker nog att detta var en lite traumatisk upptäckt...

Robert Karlsson sa...

Oj. Nä, det hoppas jag verkligen inte. Har skrivit fel helt enkelt, röst ska det vara. Nu har jag ändrat. Bra att du upptäckte det. Det var en riktigt blunder. Ber om ursäkt till alla mina läsare, och är ledsen om ni tappat förtroendet för min blogg genom detta. Jag ska skärpa mig!

mazuli sa...

Ja nu får du allt skärpa dig. :D hihi Jag blev faktiskt riktigt orolig där...
det e tillräckligt b att de bytt röst på den stackars björnen.Inte alls samma sak...
inte för jag kollar barnprogram såå ofta men ändå.

Anonym sa...

Det finns bara en riktig Björne - och det är Jörgen Lantz! Vilken röst...

Robert Karlsson sa...

Det är fruktansvärt att de bytte röst på Björne. Tänk om de skulle göra så med oss? Tänk om jag skulle få min klasskamrat Lisas röst liksom! Det skulle inte funka. Eller om Nisse bytte röst med Anna Rogerstam...

Och förresten så kollar jag inte heller på barnprogram så ofta. *Visslar och tittar upp i taget*.