tisdag 20 februari 2007

Det är så jävla sorgligt


"When you were here before, couldn't look you in the eye. You're just like an angel,your skin makes me cry. You float like a feather, in a beautiful world I wish I was special, you're so fucking special. I don't care if it hurts, I want to have control. I want a perfect body, I want a perfect soul. I want you to notice, when I'm not around. You're so fucking special, I wish I was special."

Jag fick idag via Filmkrönikan reda på något hemskt. Skådespelerskan Johanna Sällström har avlidit. Hon hittades död i sin lägenhet natten mellan 12-13 februari. "Dödsorsaken är ännu inte känd, men några misstankar om brott föreligger inte." (Källa: SVD)

"Som 13-åring slog Sällström igenom som Victoria Bärnsten i teveserien "Tre kronor". Men sitt riktigt stora genombrott fick hon 1997 när hon vann en Guldbagge för sitt nakna porträtt av en kärlekstörstande heroinmissbrukare i Daniel Fridells "Under ytan", baserad på Jeanette Pastoritzas bok "Glöm inte bort ditt barn"." (Källa: DN).

Det är alltid sorgligt när personer dör. Oavsett anledning. Vissa människor känner att sina liv är så sorglösa och sjukt tragiska. Jag visste inte att Johanna Sällström hade en sådant liv.

" I en tidigare SvD-intervju, 2002, när hon just gjort klart lågbudgetfilmen Hot dog, pratade hon om vilken sorts projekt hon innerst inne brann mest för.

–Min rädsla för yrket handlar om det här med att leva upp till att vara någon sorts filmstjärna. Det vill jag inte vara. Både när det gäller teater och film så ligger mitt hjärta åt independenthållet snarare än åt institutionerna." (Källa SVD)

Vissa människor är blygare än andra. Vissa människor vill inte stå i rampljuset. Vissa människor har dåligt självförtroende. Det behöver inte betyda så mycket, men det är ju inte bra att bli för självkritisk. Så här stod det i SVD i en artikel 2005:

"Johanna Sällström hatar att se sig själv på den stora bioduken, eftersom hon är så självkritisk, men nu har hon faktiskt sett Innan frosten.

- Efter filmen tänkte jag på att det vore skönt att se Linda igen om tjugo år, lite mer ärrad och luttrad. Johanna Sällström har genom åren ständigt återkommit till sitt dåliga självförtroende, något hon själv är trött på.

- Jag tror jag sviker mig själv om jag pratar för mycket om det och till slut försvinner lyckan över det yrke jag har. Men jag går heller inte och klappar mig för bröstet.

Du har sagt att du är svår att leva med när du jobbar och funderat över hur det ska bli när du får barn. Hur går det?

- Det går mycket bättre. Min dotter ska kunna ha en mamma som är stark och klarar att ge henne mat och blöjor. Det blir inte bara självgegg längre för nu jobbar jag för henne." (Källa: SVD).

Själv hade jag ingen stark relation till Johanna Sällström, men tycker hennes människoöde är väldigt tragiskt. Man undrar vad som har hänt, varför?

Johanna Sällström blev 32 år gammal. Hon lämnar en fyraårig dotter efter sig.

Läs mer: SVD, tidigare artiklar om Johanna Sällström i SVD 1, 2.

1 kommentar:

mazuli sa...

Javisst är det sorgligt. Jag tror fortfarande inte på det...det kan inte vara sant.
Det känns som en kär vän har försvunnit, hon var en grym skådespelerska.