lördag 12 maj 2007

Schlager i Norrköping


"Ni oka da sklopim, postelja prazna tera san, a život se topi i nestaje brzo, k'o dlanom o dlan. K'o razum da gubim, jer stvarnost i ne primećujem, još uvek te ljubim, još uvek ti slepo verujem. K'o luda, ne znam kuda, ljubavi se nove bojim, a dane, žive rane, više ne brojim."

Det var schlagerkväll på Kåren i onsdags. Jag körde min kupp, tog av mig min skjorta´sexigt knapp för knapp, viftade den avklädda skjortan i luften och visade min t-shirt som jag hade under - min "My number 1"-t-shirt med HelenaPaparizou på framsidan (som jag fått av Dimme när han var i Grekland). Jag dansade villt tills Helena sjöng sin sista ton ur låten. Därefter var jag nere på jorden, gick runt och sociala mig, för att dansa lite mer normalt senare.

Jag är hemma i Norrköping över helgen, och i kväll blir det att kolla på ESC. Kommersiellt jippo, visst - men jag tycker det är charmigt och kul att kolla på det i alla fall. Så, här kommer mina poäng (går efter videor och uppträdanden via YouTube och vad jag såg i semifinalen, betyg 1-5):

1. Bosnien Herzegovina, 3p
Vacker balkan-ballad.

2. Spanien, 2p
Ricky Martin-feeling med ett boy band.

3. Vitryssland, 2,5p
Rolig att se på scen i semifinalen. Härlig brytning.

4. Irland, 2,5p
Följten är med, och lite småtrevligt är det, men refrängen har svårt att sätta sig.

5. Finland, 2,5p
Så enkel och tråkig låttext. Om de sjungit på finska hade det säkert varit bättre. Medryckande även om detta är så kommersiellt det bara kan bli.

6. Makedonien, 3,5p
Nanana. Lugnt och fint - upphöjande refräng med "mojot svet" (Sv. mitt svett?). En skön typisk schlager-hit, med delvis originalspråk. Låt denna få gå bra. Söt tjej i fin klänning, modeblogg?

7. Slovenien 1,5p
Opera i refrängen!? Hon såg ut som en svartrockare i semifinalen, passade inte alls in. Sexvideo dessutom. Nä, detta borde inte funka i schlagersammanhang.

8. Ungern 3,0p
Har blivit bättre sedan jag lyssnade på den för första gången. Men fortfarande känns detta lite för deprimerande för schlagersammanhang. Jag saknar något extra i låten också, jag väntar och väntar, men det kommer inte. Snyggare video, än busshållplatsen på scen.


9. Litauen 2,0p
Vackra instrument, men låten är rätt tråkig.

10. Grekland 2,5p
Om Spanien var Ricky Martin, är detta än mer. Refrängen är fartfylld, men verserna är enkla. Varning för denna, kan gå hem bland folket - framförallt slutet med låttexten "Maria, Maria, Maria".

11. Georgien 2,5p
Björk-inspirerad. Men mest är det en njutning att kolla på denna vackra tjejs röda klänning, så vacker!

12. Sverige 4p
Fart och fläkt - 70-tal. Uppträdandet är grymt, de lever på scenen och det känns riktigt bra när Ola Salo stormar fram representerande Sverige. Hoppas homofob-Europa har varma hjärtan. Vadå partisk?

13. Frankrike 2,5p
Rolig, men helt konstig - parodisk. Åker runt i Frankrike med moppe/vespa, och ser många vackra platser i Frankrike - längtar efter att vara där. Kommer nog inte gå bra, men den är ok tycker jag.

14. Lettland 2,0p
Italienarna från Lettland sticker inte ut lika bra i finalen, som i semifinalen.

15. Ryssland 2,5p
Ganska tam rocklåt. Ledsångerskan har en väldigt stor glugg mellan tänderna! Låter som en låt av Max Martin & co, allt med höga höga pretentioner.

16. Tyskland 2,5p
Jazzigt och småtrevligt. Men att gå långt i ESC - nja, knappast.

17. Serbien 4p
Så här ska en ballad kännas. Marija Serifovic får mig att förstå exakt hur hon känner sig, utan att jag förstår ett ord serbiska. Känslostarkt och så vackert. Om inte The Ark vinner, hoppas jag på denna. Såg bättre ut i kostym och slips i semifinalen, än vad hon gjorde i sitt grå/silvriga linne från Serbiens uttagning. Mooolitvaaaa! Kori schzmajanobi docia nomnja. Mooo.... Johnny Logan släng dig i väggen!

18. Ukraina 3p
Detta är så SJUKT! En tjock man i expressionistiska kvinnokläder, som sjunger på ryska, tyska och engelska. Men Verka Seduychka får med sig HELA publiken, och det är en väldigt dansvänlig låt - kommer gå varm på många discogolv i sommar. TANZEN!

19. Storbritannien 1p
Så löjligt.

20. Rumänien 2p
Internationell, med en massa språk. Lite kul, men funkar knappast på en schlagerscen!?

21. Bulgarien 2p
Trevligt trumminslag, men tjejens sång är alldeles för jobbig att lyssna på i längden.

22. Turkiet 1,5p
Slemmigt, låter som en kommande radioplåga.

23. Armenien 1,5p
Liiiten och tanig.

24. Moldavien 1,5p
Lite tam pop/rock-låt. Men de som röstar tycker säkert detta påminner om något de gillar, typ Evanescence.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi skiter i alla andra bidragen, vi tittar bara för The Arks skull. Men visst är det lite kul med ESC ändå :)

AC sa...

I år var det första gången som jag inte kollade. Känner mig inte så lessen över det ändå!

Ingrid sa...

Du hade koll, Serbien tog hem det.
Visst var de Ukrainska clownerna helt fantastiskt roliga! Jag förstår inte att alla ska vara så bittra över Sveriges förlust.