onsdag 23 maj 2007

Aldrig har jag hatat biopubliken i Sverige så mycket!

Triangelfilm går i konkurs! Det kan inte sant! Den enda riktigt vettiga biodistributören - som i stort sett bara distribuerar intressanta kvalitetsfilmer sjunker till botten. Det var inte länge sedan som Astoria försvann. Jag kommer direkt att tänka på den tjocke utländske mannen som gick runt på Astorias biograf på Medborgarplatsen i Stockholm, när jag skulle se Pans Labyrint. Han gick runt bland ett stort antal filmer som jag längtat efter så länge för att se, filmer som absolut inte skulle kunna vara tänkta för Skövde, utöver Odeons satsningar. Han går fram till Wild Hogs och säger åt sina barn, "den här är bra, den måste vi se". Han går vidare till Mr Beans semester och säger, "ohh denna är bra, den är rolig!" - i stort sett de enda kommersiella filmer som Astoria hade på sin repertoar. Varför hade de sådana skitfilmer på sin repertoar, jo för att de överhuvudtaget skulle kunna gå runt, då det är sådana filmer som det svenska folket vill se (som också var två stora publiksuccéer). Men gick de runt då, nä. Astoria blev för inte länge sedan uppköpta av SF, trots att de kommer att visa filmer från Astorias kvalitetsutbud i en del SF-biografsalonger. Och så nu detta - Triangelfilm försvinner.

Triangelfilm som i år har distribuerat: PANS LABYRINT, MIN GRANNE TOTORO, ALLT OM MIN PAPPA, DEN NYA VÄRLDEN, EN STUDIE I HÄMND OCH SHORTBUS. Triangelfilm som hade planerat att distribuera filmer som: TIDELAND (Terry Gilliam), INLAND EMPIRE (David Lynch), EL ORFANATO (producerad av Guillermo del Toro) och *fanfar* MY BLUEBERRY NIGHTS, som jag tjatat om på denna blogg så mycket. Just nu kommer dessa filmer inte att visas i Sverige - så länge ingen annan distributör köper upp dem - distributörer som väljer att visa Date Movie, nån parodifilm på Pingvinresan, Saw 5 1/2 och säkerligen nån klassisk amerikansk komedi. Jag sörjer Triangelfilms bortfall, men jag sörjer än mer publiken. Aldrig har jag hatat biopubliken i Sverige så mycket! Varför!?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Varför!?? Varför!?? Nä nu jävlar!! *viskar*

Anonym sa...

Vi håller med till fullo! Bra skrivet, Bobby!

Martin Munthe sa...

Fast problemet med Trianel/Astoria var att dom inte kunde sälja biljetter till kommersiella filmer. Och det är det misslyckandet som dragit ned Triangel.

Det är löjligt att skylla Triangelfilms inkompetens som kommersiell filmdistributör på någon pappa som vill se Mr Bean med sina barn.

Robert Karlsson sa...

Jag skyller inte Triangelfilms inkompetens på pappan, men bio-folket är ju en väldigt stark bidragande orsak till distributörens fall. Att Triangelfilm inte kunde sälja sina kommersiella filmer hade jag visserligen ingen aning om, men det bortser ju inte ifrån att distributörer som säljer skräpfilm lyckas medan distributörer som visar kvalitetsfilm misslyckas.