tisdag 15 maj 2007

Magnus

Har svårt att hinna med något konstruktivt att skriva de närmaste dagarna - men detta är värt att ta med. Vår ansvarige för ett skolprojekt - Magnus - har svarat på ett mail jag skrivit till honom. Han ligger flera divisioner över mig. Ni får läsa och tolka.

Mitt mail:
Hejsan Magnus och Ragnar.Här har jag en lista på vilka bilder vi i webbgruppen söker. Vi har inte så bra koll på vad Ragnaar Sigsjö har, och inte har - så denna lista kan vi ju utgå ifrån. Sedan vill vi ju ha så mycket bilder som möjligt inom dessa kategorier, sökes: överflöd av bilder med andra ord! Jag följer gärna med ifall Magnus har tänkt att åka till Ragnar Sigsjö för att hämta bilder (vi skulle kunna ta med den externa hårddisken och fylla på lagret).

LISTAN (bilder som vi söker):
-------------------------
Magnus De la Gardie (vi har en bild från kyrkan).
- Birger Jarl.
- Munkar (vi får en del från div. hemsidor som Ragnar tipsat om).
- Kloster.
- Kyrkan (gamla),
- Västra götalands museum har en hel del.
- Muséet (önskat motiv: hur det såg ut tidigare och nu).

Med glassigt vänliga hälsningarRobert Karlsson - ansvarig för webbgruppen

Magnus svar:
Hej Robert!

Nu är det ju inte riktigt så det fungerar med en fotograf och hans bilder. Man kan ju inte bara "tanka hem" utan vare sig urskillning eller hänsyn till copyrightregler. Som jag ser det måste vi ha ganska specifika beskrivningar av vad vi söker, var de ska placeras och vad bilderna ska fylla för uppgift. Dessutom måste man förutsätta att fotografen själv vill ha synpunkter i sammanhanget. Efter mer än tio års erfarenhet som yrkesfotograf så skulle jag aldrig lämna ifrån mig några bilder förutsättningslöst. Min tanke är att i samråd med Ragnar försöka hitta de bilder som känns relevanta för våra olika medier och syften.Det är bra att ni har listat vilka motiv ni söker. Jag tar med mig de förslag som ni har lämnat till mig när jag får möjlighet att träffa Ragnar och så får vi se vad vi kommer fram till.

Vi ses i morgon på redaktionsmötet!
Magnus

4 kommentarer:

Anonym sa...

!!!

Ingrid sa...

Vad sjutton handlar ert projekt om? Munkar? :)

Anonym sa...

Jag blir också nyfiken på vad projektet handlar om.
Menar ni munkar som man äter eller såna som ber i kloster...? :D
Vem är den här Ragnar egentligen? Så många frågor...

Robert Karlsson sa...

Munkar - sådana i kloster. :-)