onsdag 13 juni 2007

Från sol till regn



Det har varit makalöst vackert väder på senaste tiden. Igår kom Emma över till mig, och vi spelade kubb - bara hon och jag. Vad gör man när man inte hittar fler passionerade kubbspelare. Fick datorn till Kårkatt, så snygg Macbook helt i vitt. Vi gick hem till Emma, så hon kunde byta om, hämtade upp Nicklas för att bege oss till Mangoos. Där avnjöt vi en smakrik dagens lunch i form av fläskstek med god potatis och kantarellsås. Sen avslutade vi vår vandring med att äta glass på Lejonet och Björnen.

Senare på dagen filmade jag till min experiementfilm för min sommarkurs "Stillbild och film". Uppgiften lydde som så att jag skulle göra en film helt utan rörelse, frånsatt en zoom. Filmen skulle vara en minut. Min idé var att filma en pojke i närbild som äter glass. Och sedan zoomar kameran ut, och där står en flock med vuxna/ungdomar som bråkar - som senare går ut ur bild och kvar ser man tillslut bara pojken som äter glass. Resultatet blev rätt så bra, liten skakning vilket jag inte var nöjd med. Sedan var skådespelarinsatserna utöver pojken som äter glass sådär, och det kunde varit fler folk än fyra. Men sammantaget så var jag nöjd, den var rolig och hade en bra budskap. Hade tänkt budskapet som att barn ofta inte bryr sig om så stora problem, utan kanske bryr sig om ifall de får glass eller inte. Vuxna och ungdomar har desto större problem. Med min film satte jag barnet i centrum! Vad hände mer, jo jag tappade bort mina nycklar som jag hittade efter en halvtimmas letande. De låg bakom toaletten. Jag träffade även Hoddis som hade kommit hem från Skåne, det var så kul att se henne igen.

Idag var jag på kort promenad med Emma innan jag gick till min sommarkurs. Gick i skolan från 11-20 (två långa raster på 1h styck, och två korta raster på 10 min). Vi såg på filmer, fick skaplig kritik för min film - de gillade min idé. Men idag var det mycket sämre väder. Ussh, regnigt och småkallt. Men det behövs regn, gräsmattorna är väldigt torra. Jag har idag börjat med Paris-guiden förresten. Jag hittade två ovärderliga länkar:

http://www.xs4all.nl/~couvreur/engl/travel/paris/amelie/amelie1.htm
http://sandstead.com/images/paris/amelie/

Nu i dagarna ska jag passa på att kolla på filmer som utspelar sig i Paris - Amelie från Montmartre, Paris Je T'aime, La Buche i första hand. Det blir skojjigt

Inga kommentarer: