onsdag 7 januari 2009

De bästa filmerna jag sett från 2008

Har sett alldeles för lite film för att detta ska kännas som en helt seriös lista (precis som vanligt). Men en del filmer har ju varit väldigt bra (och andra dåliga), vilket är värt att omnämna.

Bäst:

1. Fjärilen i glaskupan
2. De ofrivilliga

3. Lust Caution
4. Presto (kortfilmen till Walle-E)
5. Försoning
6. No Country For Old Men
7. Barnhemmet
8. Juno
9. En enastående studie i mänsklig förnedring
10. Mellan väggarna
11. Walle-E
12. Things We Lost in the Fire
13. Away from here

14. Control
15. Maggie vaknar på balkongen

Tre mindre bra filmer som jag såg på Stockholms filmfestival:
In Bruges
Tokyo
En julberättelse

Ångrar mest:
Att jag fortfarande inte sett Once som verkar extremt bra.

Måste inom kort se se:
Frozen River och Vicky Christina Barcelona

Anmärkningsvärt:
Jag har inte satt betyget 5 på en enda film som gått upp på bio 2008, ändå har jag tyckt att det varit en mycket bra filmår.

Inga kommentarer: